11 листопада 2025 року відбулося важливе засідання Методичної ради Університету, присвячене ключовим питанням удосконалення освітнього процесу та підвищенню якості підготовки фахівців.
Одним із центральних питань стало детальне обговорення та розгляд структурно-логічної схеми Освітньо-наукової програми «Психологія» для третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти.
З доповіддю виступив гарант програми, д.п.н., професор Блінов О.А., який:
• Наголосив на актуальності та стратегічній важливості даної освітньої програми для підготовки наукових кадрів.
• Презентував чітку структурно-логічну схему ОНП.
• Детально ознайомив членів Ради з послідовністю вивчення освітніх компонентів за семестрами та очікуваними результатами навчання після опанування кожної дисципліни.
Методична рада високо оцінила ґрунтовну роботу над програмою, спрямовану на забезпечення якісної підготовки майбутніх науковців-психологів.
Наступне питання було присвячене аналізу та презентації методичних підходів, які застосовують викладачі кафедр університету.
• Були представлені найбільш уживані методи викладання, зокрема активні та інтерактивні методи, що використовуються в освітньому процесі.
• Презентація продемонструвала передовий досвід кожної окремої кафедри у впровадженні інноваційних освітніх технологій, що сприяють кращому засвоєнню матеріалу та розвитку критичного мислення студентів.
Окрему увагу було приділено питанням контролю за якістю навчального процесу:
• Рада обговорила результати вибіркових відвідувань занять, акцентуючи увагу на дотриманні методичних вимог.
• Проаналізовано стан наповнення навчально-методичними матеріалами електронного освітнього середовища Google Classroom.
• За підсумками аналізу були виділені позитивні практики, які слід масштабувати, а також ідентифіковані моменти, що потребують подальшого вдосконалення для забезпечення безперебійного доступу здобувачів освіти до всіх необхідних ресурсів.
Засідання пройшло у конструктивній атмосфері та стало черговим кроком до підвищення ефективності та якості освітніх послуг, які надає наш Університет.
-------------------------------------
On 11 November 2025, an essential meeting of the University's Methodological Council was held, dedicated to key issues of improving the educational process and enhancing the quality of training specialists.
One of the central issues was a detailed discussion and review of the structural and logical framework of the Educational and Scientific Programme ‘Psychology’ for the third (educational and scientific) level of higher education.
The report was presented by the programme guarantor, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor O.A. Blinov, who:
• Emphasized the relevance and strategic importance of this educational programme for the training of scientific personnel.
• Presented a clear structural and logical scheme of the ESP.
• Familiarized the members of the Council in detail with the sequence of studying educational components by semesters and the expected learning outcomes after mastering each discipline.
The Methodological Council highly appreciated the thorough work on the programme, which aims to ensure the high-quality training of future scientific psychologists.
The next question focused on the analysis and presentation of methodological approaches employed by university department teachers.
• The most commonly used teaching methods were presented, in particular, active and interactive methods used in the educational process.
• The presentation demonstrated the advanced experience of each department in the implementation of innovative educational technologies that contribute to better assimilation of material and the development of critical thinking in students.
Special attention was paid to issues of quality control in the educational process:
• The Council discussed the results of random class visits, focusing on compliance with methodological requirements.
• The state of educational and methodological materials in the Google Classroom electronic educational environment was analyzed.
• Based on the results of the analysis, positive practices that should be scaled up were identified, as well as areas that need further improvement to ensure uninterrupted access for students to all necessary resources.
The meeting took place in a constructive atmosphere and was another step towards improving the efficiency and quality of educational services provided by our University.